Rijtijdenwet

Start ] Omhoog ] Auto merken ] Chauffeurs verenigingen ] Diversen ] Eigen Rijders ] Lekker eten ] Truckers Bladen ] Truckers belang ] Truck Webloggers ] Truck sites ] Truckshop's ] Transportbedrijven ] Truckwash ] Startpagina's ] Uitzendbureaus truckers ] Roadtrains ] [ Rijtijdenwet ] Collega's pagina ] Duitsland info ] Rijverboden&Vakanties ] Zandhazen ] Aan en verkoop van TrucksNTrailers ] Kentekens ] Nieuw Daf XT 105.460 ]

Rij- en rusttijden

Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan bepalingen voor rij- en rusttijden. Deze bepalingen worden Europees vastgesteld en vastgelegd in een verordening. Op 11 april 2007 is de verordening met nummer 561/2006 van kracht geworden. Concreet houdt dit het volgende in:

Dagelijkse rusttijd

Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust 

Mag gesplitst worden in 2 perioden: 

1e minimaal 3 ononderbroken uren 

2e minimaal 9 ononderbroken uren 

Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal per week) 

Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief  (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur)    

Wekelijkse rusttijd

Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust 

Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week en bloc)  

In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd  

Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen   

Dagelijkse rijtijd

Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks) 

Normaal: maximaal 9 uur 

Maximaal 2 x per week: 10 uur    

Ononderbroken rijtijd

Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten 

Mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door ťťn van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)    

Wekelijkse rijtijd

mag niet meer bedragen dan 56 uur   

Twee wekelijkse rijtijd

mag niet meer bedragen dan 90 uur   

http://www.tln.nl/media/Tacho_3.gif

Vanaf 1 januari 2008 tachoschijven over 29 dagen

Per 1 januari 2008 is de periode veranderd waarover chauffeurs van voertuigen die uitgerust zijn met een tachograaf hun gegevens bij zich moeten hebben. Dit was de lopende week en de voorafgaande 15 kalenderdagen. Per 1 januari is dit de dag zelf plus de voorafgaande 28 kalenderdagen. Chauffeurs van analoge voertuigen dienen de tachograafschijven bij zich te hebben. Chauffeurs van voertuigen die zijn uitgerust met een digitale tachograaf dienen de chauffeurskaart bij zich te hebben. In geval van gemengd rijden (zowel analoog als digitaal) dient de chauffeur zijn chauffeurskaart bij zich te hebben en de tachograafschijven over de periode dat hij in een analoog voertuig heeft gereden. Print-outs zijn alleen nodig in geval van verlies, diefstal of beschadiging van de chauffeurskaart of als er op AETR-landen wordt gereden. Meer info (voor leden

De Telegraaf

 VVD: Trucker mag rijtijdenwet breken

door de redactie

di 17 jul 2007, 04:30

VVD: Trucker mag rijtijdenwet breken

AMSTERDAM -  Een overschrijding van de rijtijdenlimiet moet voor vrachtwagenchauffeurs worden toegestaan als ze daarmee een beveiligde parkeerplaats of de thuishaven kunnen bereiken.

Volgens VVD-Kamerlid Fred Teeven moet er een 'oranje zone' komen in het rijtijdenbesluit waarin dat wordt geregeld. De veiligheid van chauffeurs is volgens hem ernstiger in het geding dan de verkeersveiligheid nu het aantal ladingdiefstallen en overvallen op chauffeurs hard stijgt. "In sommige situaties is duidelijk dat we zijn doorgeslagen in de rijtijdenlimiet. Je legt nu de nadruk op de verkeerde veiligheid", zegt Teeven, die gisteren verschillende transportbedrijven in het zuiden van het land bezocht om te praten over de toenemende criminaliteit.

"Ik denk daarbij aan een oranje zone voor de rijtijden. Natuurlijk moet je goed uitzoeken hoe dat uitgewerkt kan worden, maar als ze bijvoorbeeld met een uurtje rijden veilig kunnen parkeren, dan moet dat mogelijk zijn."

Teeven hoorde in gesprekken met de bedrijven Daris Expeditie uit Bergeijk en Van der Heijden uit Bladel dat bij verschillende gelegenheden 1150 euro boete moest worden betaald omdat de chauffeurs de maximaal toegestane rijtijd hadden overschreden.

Parkeerplaats
"We laten chauffeurs bewust doorrijden naar ons bedrijf of een veilige parkeerplaats, omdat het risico dat de lading wordt gestolen of de chauffeur wordt overvallen te groot is geworden. Als ze een dag later bijvoorbeeld in BelgiŽ worden gecontroleerd en de tachograaf aangeeft dat er te lang achtereen is gereden, dan volgt een fikse boete", zegt directeur Gert-Jan van der Heijden.

Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars is gebleken dat vorig jaar een verviervoudiging plaatsvond van de schade door transportdieven van 75 miljoen naar ruim 300 miljoen.

De bezochte bedrijven hadden naast schade door diefstallen overigens ook fikse schade door zeilensnijders, waarbij dieven sneeŽn in de huif maken om de inhoud te bekijken. Van der Heijden transportbedrijf was alleen al aan de reparatie van doorgesneden zeilen vorig jaar 15.000 euro kwijt, 75 euro per snee.  

 Bron: Logo Inspectie Verkeer en Waterstaat    Rekenregels Vo 561/2006 Versie 2008

 

Start ] Omhoog ] Auto merken ] Chauffeurs verenigingen ] Diversen ] Eigen Rijders ] Lekker eten ] Truckers Bladen ] Truckers belang ] Truck Webloggers ] Truck sites ] Truckshop's ] Transportbedrijven ] Truckwash ] Startpagina's ] Uitzendbureaus truckers ] Roadtrains ] [ Rijtijdenwet ] Collega's pagina ] Duitsland info ] Rijverboden&Vakanties ] Zandhazen ] Aan en verkoop van TrucksNTrailers ] Kentekens ] Nieuw Daf XT 105.460 ]